Naujienos

Lytiškumo ugdymo seminaras – būsimiems pedagogams

2013 11 06
Lytiškumo ugdymo seminaras – būsimiems pedagogams

ŽTSI darbuotoja, edukologė Vilma Gabrieliūtė š. m. lapkričio 5 d., antradienį, Vilniaus kolegijoje vedė netradicinį sociologijos seminarą būsimiesiems ikimokyklinio, pradinio ugdymo ir socialiniams pedagogams. Žmogaus teisių ekspertų patirtimi Vilniaus kolegija praturtina savo studentų žinias jau trečius metus iš eilės.

Seminaro metu studentai, reflektuodami savo patirtį, nagrinėjo visuomenėje dominuojančius lyčių ir lyčių vaidmenų stereotipus. Interaktyvios diskusijos metu aptarta kokias žinutes vaikams ir jaunimui siunčia tėvai ir kiti artimieji, kokią informaciją apie lyčių vaidmenis jie gauna iš pasakų, žiniasklaidos, reklamos.

„Nors visada yra savitumų, pastebima, kad labai skirtingi žmonės, paprašyti ilgai nemąstant apibūdinti esmines vyro ir moters savybes, paprastai sudaro gana panašių savybių sąrašus. Taip yra todėl, kad mes iš bendrų šaltinių išmokstame stereotipinius vyro ir moters vaidmenis. Tie vaidmenys mums pateikiami kaip standartinės dėžutės, į kurias tarsi privalome tilpti,“ - pasakojo edukologė.
 
Jauniems žmonėms, o ir būsimiems pedagogams, kurie ateityje dirbs su vaikais, svarbu suvokti lyčių vaidmenų stereotipų žalą. Vaikai elgiasi vadovaudamasis visuomenės lūkesčiais – tiek kurdami tarpasmeninius santykius, tiek priimdami lemiamus sprendimus karjeros ir savirealizacijos srityse. Tad stereotipizuotai formuodami savo ir vertindami bendraamžių ar aplinkinių elgesį, jie tiek riboja savirealizacijos galimybes, tiek patiria žalą kaip asmenybės. Seminaro dalyviai buvo mokomi atpažinti besąlygiškai taikomų lyčių stereotipų pasekmes, tokias kaip aukštą vyrų depresijos bei savižudybių skaičių, moterų ekonominę priklausomybę, žemą mergaičių savivertę ir su tuo tiesiogiai susijusius valgymo sutrikimus, aukštą seksualinių nusikaltimų skaičių, smurtą lyties pagrindu.
 
Edukacinio seminaro metu dalyviai skatinami kritiškai mąstyti ir mokėti išreikšti savo nuomonę, suvokti lyties ir socialinės lyties sąvokas bei atpažinti socialinius lyčių vaidmenis, jų reikšmę bei pasekmes. Seminaro refleksijos metu būsimieji pedagogai džiaugėsi, kad turėjo progą praplėsti akiratį, susimąstyti, į kokias dėžutes mes vienas kitą talpiname, kokias etiketes klijuojame, ir kaip to išvengti. 
 
„Suvokiau, kad galiu į žmogų žiūrėti kaip į asmenybę, o ne tik – vyrą ar moterį“ - sakė viena dalyvė.
 
„Labai džiaugiuosi, kad dalyvavau seminare. Supratau, kad su vaikais reikia kalbėti lytiškumo temomis bei nagrinėti lyčių stereotipus nuo mažens,“ - dalinosi įspūdžiais kita dalyvė.
 
Edukologė atsisveikino su būsimaisiais pedagogais, linkėdama atsisakyti primestų tapatybės dėžučių, ir kviesdama kurti savo unikalų tapatybės pyragą, būti savimi ir atviriems įvairovei.